Nieuws en actuele zaken

RABO ClubSupport 2021

Ieder jaar stelt de Rabobank Oosterschelde een bedrag ter beschikking aan verenigingen en/of stichtingen ter stimulering van het maatschappelijke klimaat. Rabo ClubSupport is dit jaar groter dan ooit. De KBO-afdeling Goes (KBO-Zeeland) en de PCOB- afdeling Goes hebben zich aangemeld en staan op de deelnemerslijst vermeld.
Wat kunt u doen om onze afdelingen financieel te spekken zonder dat het u een cent kost?
Indien u (gratis) lid bent van de Rabobank Oosterschelde krijgt u binnenkort een persoonlijk bericht van de Rabobank. In dit bericht staat precies vermeld hoe u uw stem digitaal kunt uitbrengen. Let op ! deze “route” is anders dan gebruikelijk in voorgaande jaren. U kunt uw stem uitbrengen in de periode 4 oktober 2021 tot 25 oktober 2021. Helaas mag u maar 2 stemmen op 1 vereniging uitbrengen.
Vorig jaar is er een bedrag van € 427.89 aan ons toegekend doordat u uw stem op ons hebt uitgebracht.
!!Steun uw vereniging door te stemmen op KBO-GOES (KBO-Zeeland) en op de PCOB Goes!!


Valse e-mails namens het 'CJIB' in omloop:

Openstaande schuld van € 750,00 met kenmerk BNL-924375'

21-08-2021
Er zijn spookfacturen namens het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) in omloop. Je zou een openstaande schuld van 750 euro hebben onder kenmerk BNL-924375. Betaal je niet voor 19 augustus? Dan komt de gerechtsdeurwaarder even langs. Klanten van twaalf banken zijn doelwit van deze oplichters, maar hoe kun je deze valse mail herkennen?

Lees verder in dit document >>


Nationale Ouderdag vieren we samen!

De Verenigde Naties hebben 1 oktober uitgeroepen tot Internationale Dag van de Ouderen. De 'Nationale  Ouderendag' is een jaarlijks terugkerend evenement op de eerste vrijdag van oktober. Deze dag worden individuele wensen van ouderen vervuld. In 2021 vindt de 'Nationale Ouderendag' plaats op vrijdag 1 oktober. 
Lees verder...

World Cleanup Day

Zwerfafval staat al jaren in de top 3 van erger-nissen. Dat is een goede reden om elkaar  zoveel mogelijk bewust te maken van de effecten van zwerfafval en hoe we samen een  verschil kunnen maken.
Samen het verschil maken, dat is waar World Cleanup Day om draait. Nederland Schoon steunt dit mooie initiatief van de Plastic Soup Foundation.
Lees verder...

Nextdoor

Beter een goede buur dan een verre vriend
Heb jij ook zo’n buur die Goud waard is? Iemand die altijd klaarstaat, iets speciaals voor de buurt  heeft gedaan, regelmatig pakketjes aanneemt of zorgt dat het straatbeeld mooi blijft? Zet hem of haar  dan tijdens Burendag op 25 september in het zonnetje via de Gouden Buurt Award 2021. 
Lees verder...

Resultaten Enquête “Thuistoediening” 2021 door ADRZ

14-07-2021
Hierbij de resultaten van deze enquête onder 200 leden van panelleden, waarvan 112 gereageerd hebben.
Thuistoediening
We vroegen de panelleden in hoeverre zij bekend zijn met en interesse hebben in thuistoedieningen van injecties, infusen of toedieningen in een gezondheidscentrum in de buurt van hun woongebied. Het onderzoek leverde veel waardevolle informatie op over de ervaringen en wensen van de patiënten binnen Zeeland. De projectleiders gebruiken deze input voor verbeteringen en de volgende stappen binnen het verder implementeren van thuistoediening.
Scope & achtergrond deelnemers
De enquête over Thuistoediening is uitgezet bij 200 panelleden en er hebben 112 (N=112) panelleden gereageerd. Meer dan de helft van de patiënten (74%) reist met eigen vervoer, waarvan 8% met een mantelzorger naar Adrz komt. Daarnaast komt 16% op de fiets en 3% te voet. Openbaar vervoer en taxivervoer staan beide op 3%. De taxi wordt alleen vergoed voor specifieke behandelingen met een ernstig onderliggend lijden, dit kan een reden zijn waarom dit percentage relatief laag ligt. 30% van de deelnemers geven aan geen beroep te kunnen doen op mantelzorgers. 30 % van de panel leden is nog werkzaam.
Klik hier als u de complete enquête-resultaten wilt inzien!


Eind in zicht voor acceptgiro

Een heel belangrijk bericht voor met name onze PCOB leden die geen machtiging voor automatische incasso contributie hebben afgegeven.
31-05-2021
Nederlanders maken steeds minder geld over per acceptgiro. In 2020 verwerkte Currence, het bedrijf dat ook achter betaalmethode iDeal zit, nog maar 6,4 miljoen papieren acceptgiro’s. Dat is ruim een kwart minder dan een jaar eerder. Het definitieve einde van de papieren acceptgiro komt daardoor mogelijk sneller dan aanvankelijk gedacht, schrijft Currence in zijn jaarverslag.
Het aantal organisaties dat vorig jaar nog acceptgiro’s verstuurde, daalde nog harder. Dat halveerde bijna, tot 9.000 bedrijven en instellingen, tegenover 16.000 een jaar eerder. Volgens Currence zijn de alternatieven goedkoper en gebruiksvriendelijker.


Nieuw telefoonnummer voor de Luisterlijn: 088 0767 000

31-03-2021
De Luisterlijn is sinds kort bereikbaar via het nieuwe telefoonnummer 088 0767 000. Dat meldt de organisatie, die alle inwoners van Nederland emotionele ondersteuning op afstand biedt. Het nummer is dag en nacht bereikbaar voor mensen die nergens met hun verhaal terecht kunnen of behoefte hebben aan een vertrouwelijk gesprek.
Reden voor de overstap naar het nieuwe telefoonnummer zijn de hoge kosten van het 0900-nummer. 
Lokaal tarief
Voor het bellen naar het nieuwe telefoonnummer 088 0767 000 betaalt de beller alleen het normale beltarief. Het telefoonnummer is 24 uur per dag bereikbaar voor mensen die behoefte hebben aan een anoniem gesprek of een luisterend oor. Het telefoonnummer is niet zichtbaar op de factuur van de beller.
Hoewel de Luisterlijn ook bereikbaar is via chat en e-mail, pakt toch nog 9 op de 10 gesprekspartners de telefoon. In 2020 voerden vrijwilligers meer dan 320.000 telefoongesprekken. “De meeste mensen vinden het fijn om écht even van zich af te praten en een stem te horen. Het hardop uitspreken van gedachten en gevoelens lucht vaak op.” Getrainde vrijwilligers bij de Luisterlijn bieden een luisterend oor en geven even dat steuntje in de rug.
Wil je meer weten? Kijk dan hier

C-support: nazorg voor COVID-19-patiënten

20-03-2021
Sinds 2020 kunnen COVID-19-patiënten terecht bij C-support. Deze stichting adviseert en ondersteunt mensen die te maken hebben met de gevolgen van ziekte na besmetting met het coronavirus. Directeur-bestuurder Annemieke de Groot: ‘Veel patiënten blijken meer nodig te hebben dan alleen medische nazorg.’
‘We zien dat veel COVID-19-patiënten maanden nadat ze ziek werden, met allerlei vragen zitten. Dit kan op het gebied van hun gezondheid zijn, maar ook op psychosociaal vlak of op het gebied van werk en inkomen.’ Aan het woord is Annemieke de Groot, directeur-bestuurder van C-support. Deze stichting wordt gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en is ontstaan uit Q-support dat sinds 2013 bestaat. Q-support biedt tijdelijke ondersteuning aan mensen die te maken hebben met de gevolgen van Q-koorts, een andere infectieziekte. ‘Zowel Q-support als C-support biedt nazorg aan patiënten die te maken hebben met de gevolgen van een nieuwe infectieziekte’, legt De Groot uit. ‘Beide stichtingen kunnen patiënten helpen in een traject dat zijn werking heeft bewezen bij Q-support.’
Lees verder >>

Manifest: Waardig ouder worden

17-02-2021
Op 12 december hebben de ChristenUnie, Omroep Max en KBO-PCOB, samen met verschillende maatschappelijke organisaties, waaronder De Koepel, het Manifest “Waardig Ouder Worden 2.0” ondertekend.
In het manifest staan tien voorstellen voor een samenleving waarin ouderen kunnen blijven meedoen en zich gezien en gewaardeerd voelen. Waarin jong en oud niet tegenover elkaar staan, maar naast elkaar. Waarin ruimte is om te wonen, elkaar te ontmoeten en voor elkaar te zorgen.
Lees verder >>


Manifest: schaf kostendelersnorm af

De kostendelersnorm moet zo snel mogelijk verdwijnen. Daartoe is op 17 november 2020 een manifest gestuurd naar politiek en pers. De Tweede Kamer debatteerde erover bij de begroting Sociale Zaken.
Marcel Sturkenboom, directeur KBO-PCOB: “Deze maatregel ontmoedigt het zorgen binnen de familie. En vergroot de kans op armoede.”
Vierentwintig organisaties bundelen nu hun krachten om het voor elkaar te krijgen. Wat KBO-PCOB betreft mag de maatregel ook zéker niet voor AOW’ers ingevoerd gaan worden.
De kostendelersnorm is een bezuinigingsmaatregel. De regel werd in 2015 ingevoerd en houdt in dat je minder bijstand krijgt als je met meerdere volwassenen in één huis woont. Hoe meer volwassenen onder hetzelfde dak, hoe lager je uitkering. Het idee erachter is dat je kosten kunt delen als je samen een huishouden gaat vormen. Dit blijkt niet zo te zijn.
Lees verder >>


Mondkapje af, hoortoestel kwijt

14-11-2020
Het is bekend dat mondkapjes een grote ergernis vormen voor slechthorenden; spraak afzien en dus spraak verstaan zijn enorm belemmerd. Dat is niet het enige probleem. Ook de combinatie van een hoortoestel en het elastiekje van het mondkapje zorgen voor de nodige hinder. Steeds meer mensen verliezen hun hoortoestel.
Lees meer >>
Door het dragen van een mondkapje kan bij het op- en afdoen een bril of een gehoorapparaat blijven hangen en zodoende op de grond vallen of verloren gaan. Een Inboedelverzekering geeft hier geen dekking voor
Lees hier meer over de verzekering >>


Nieuw meldpunt zorgwekkend gedrag: 0800 1205

10-11-2020
Via het meldpunt ‘Zorgwekkend gedrag’ kunnen mensen die zich zorgen  maken over hun naasten in contact komen met zorgverleners in de buurt.  Daarmee kan een melding bij het meldnummer het begin zijn van hulp  waar behoefte aan is. Het gaat hier om niet-acute hulp.
Mensen die zich zorgen maken over het gedrag van iemand anders,  bijvoorbeeld een naaste of een buurman, kunnen dit meldpunt bellen.  Denk bijvoorbeeld aan mensen die verward gedrag vertonen, niet (meer)  voor zichzelf kunnen zorgen, in een vervuild huis wonen of veel  problemen hebben en dreigen af te glijden. Het kan gaan om een oude  overbuurman of -vrouw die steeds met blote voeten op straat loopt en al  een paar keer de sleutels van de voordeur blijkt vergeten te zijn, misschien  is hij of zij dement aan het worden. 
Lees verder in NieuwsFlitZ 139, pagina 7 >>